Social sammenligning
Alle mennesker sammenligner sig med andre mennesker. Nogle af os gør det meget, og andre af os gør det knap så meget, men vi gør det allesammen. Det er helt naturligt, når vi reflekterer over vores egen identitet, at vi spejler os i hinanden. Vi lægger mærke til forskelle og ligheder mellem os selv og andre. Vi sammenligner os indenfor forskellige områder som udseende, økonomi, relationer og evner.
Nærhed, relevans og præstation
Nærhed: Vi sammenligner os mere med personer, der er tæt på os, end personer, der ikke er så tæt på os. For eksempel sammenligner vi os meget med vores søskende, hvis vi har nogen, og endnu mere hvis de er tæt på os aldersmæssigt. Vi sammenligner os med de mennesker, vi møder i vores hverdag; på gaden, på arbejde, på sociale medier, men også de mennesker, vi husker på eller forestiller os.
Relevans: Vi sammenligner os mere indenfor områder, som er relevante for os. Det kan være, at det betyder mere for dig at være god til madlavning end at have pænt hår. Eller at det er mere vigtigt for dig at have et pænt hjem, end at have en stor opsparing.
Præstation: Vi sammenligner os på præstationer. Hvis en person har præsteret godt, vil det være mere synligt for os, end hvis en person ikke præstere r godt. En person, der er rigtig god til at lave mad, vil vi sammenligne os mere med, end en, der ikke er.
At vinde eller tabe
Der sker meget ofte det for os mennesker, at en social sammenligning bliver til en konkurrence. I stedet for at en sammenligning er en neutral konstatering af forskelle og ligheder, så bliver sammenligningen tillagt positiv eller negativ værdi.
Lad os tage et eksempel fra hverdagen: Når jeg sammenligner mig med min kollega, kan jeg f.eks. tænke ”Hun er dygtigere end mig”. Det er ikke et problem i sig selv at lave denne sammenligning. Problemet opstår, når denne sammenligning tillægges en vurdering: ”Hun er dygtigere end mig, og derfor er hun en bedre person end mig” eller ”hun er dygtigere end mig, og derfor kan vores kollegaer bedre lide hende end mig” eller ”hun er dygtigere end mig, og derfor får ingen kunder noget ud af, at jeg servicerer dem”.
Når vi kommer til at kæde sammenligning sammen med vurdering, så sker der noget uhensigtsmæssigt indeni os. Vi kommer til at føle, at vi enten kan vinde (jeg er dygtigere end hende) eller tabe (hun er dygtigere end mig).
Taberens reaktion
Tabet af en sammenligning kan medføre tre forskellige reaktioner i os:
Disse reaktioner vil ofte medføre en følelsesmæssig distance til den anden person. Det er rigtig ærgerligt, hvis det er en person, vi faktisk godt kan lide, eller hvis det er en person, vi er sammen med hver dag. Det kan dog give rigtig god mening at begrænse brugen af sociale medier, hvis vi hele tiden bliver konfronteret med folk, vi føler vi taber sammenligningen til.
Alternativ reaktion
Når vi sammenligner os med andre skal vi prøve ikke at kæde det sammen med vurdering. I eksemplet med kollegaen bliver det til: ”Hun er dygtigere end mig, men det betyder ikke, at jeg er en dårligere person, som ikke har værdi på vores arbejdsplads”.
Det er også godt at bruge andres præstationer som inspiration til at blive en dygtigere medarbejder. Og hvis du taber en sammenligning, så prøv at glæde dig over andres succeser. ”Hvor er det fedt, at hun er dygtig, så kan jeg og mine kollegaer lære noget af hende.”
Så sammenlign dig med andre – du kan højst sandsynligt heller ikke lade være. Men lad være med at forbinde denne sammenligning med en vurdering.